14 Apr 2022
De juiste inrichting van jouw winkel zorgt ervoor dat je meer verkoopt. Zodra een bezoeker je winkel betreedt, moet er een match zijn tussen jouw aanbod en de voorkeuren en verwachtingen van je klant. Ook moet de klant makkelijk kunnen vinden wat hij of zij zoekt. Met een goed doordacht winkelinterieur kun je stijgende verkoopresultaten behalen.
Dit zijn drie best practices die je direct toe kunt passen in het interieur van jouw winkel.
Juiste indeling winkel
Je winkel heeft een bepaalde oppervlakte. Deze wil je zo efficiënt mogelijk indelen. Let erop dat het niet te druk wordt en inventariseer van tevoren goed hoeveel ruimte je nodig hebt voor de kassa’s. Welke bewegingsruimte blijft over voor bezoekers en je personeel? Klanten zijn gehecht aan hun persoonlijke ruimte, dus kies voor brede gangpaden en indien nodig genoeg ruimte om te passen. De rest van de ruimte blijft over voor het presenteren van jouw producten. Doe dit bijvoorbeeld in houten rekken voor een authentieke uitstraling.
Praktische routing
De juiste routing is onmisbaar voor een optimale indeling van jouw winkel. Wist je dat producten die aan de rechterkant van de looprichting gepresenteerd worden de meeste aandacht krijgen? Ook de producten die in de buitenste gangpaden staan, krijgen meer aandacht dan die in het midden. Met winkelstellingen presenteer je jouw producten op een professionele en slimme manier. Wil je klanten een bepaald pad in ‘lokken’? Gebruik dan bijvoorbeeld een in het oog springend display.
Aanpassen aan de doelgroep
Jouw winkelinrichting moet aansluiten bij de wensen van jouw doelgroep. Richt jij je bijvoorbeeld op vermogende klanten met jouw sieradenwinkel? Kies dan ook voor een luxe interieur bestaande uit hoogwaardige materialen. Als je juist handgemaakte producten verkoopt, richt je de winkel wat losser en eenvoudiger in. Ouderen willen vaak geen of zachte muziek luisteren tijdens het winkelen, terwijl jongeren het prettig vinden als er hardere muziek opstaat.
Zintuigen prikkelen
Het interieur van jouw winkel wordt niet alleen gezien, maar ook beleefd. De andere zintuigen prikkel je met de geur van verse koffie, gepaste muziek voor de juiste vibe of door op een andere manier een goed gevoel te creëren. Hiermee beïnvloed je niet alleen het koopgedrag, maar ook zorg je ervoor dat klanten graag terugkomen naar jouw winkel.
Wist je dat klanten het zeer op prijs stellen als er een koffiehoekje is in jouw winkel? Doordat er een plek is waar ze op hun gemak een kop koffie kunnen drinken, wordt ook de kans groter dat ze een aankoop doen. Als je iets krijgt, in dit geval koffie, ben je namelijk sneller geneigd om wat terug te doen.